Module-5 Welkom bij de praktijkvragen van Module 5 Uw email 1. Non-verbale communicatie vormt een minstens zo belangrijke vorm van het overbrengen van een boodschap (welke bewering van de onderstaande is niet juist): A. 33% van de communicatie is lichaamsgeur. B. 55% van de communicatie is lichaamstaal. C. 38% komt voort uit stemklanken ( dus niet door woorden, maar door de klank van de stem ). D. 7% van de communicatie is door woorden. 2. Er zijn verschillende manieren om met een agressief persoon om te gaan (maar welke hoort hier niet bij): A. Laat een agressief persoon stoom afblazen door zijn verhaal te laten doen en toon daarbij begrip. B. Vertel vervolgens uw standpunt en leg uit waarom u dat standpunt inneemt. Zelfs wanneer dat standpunt niet overeenstemt met die van hem. C. Begrip tonen en luisteren lost vaak al veel op. Een techniek is om nadat je naar een verhaal geluisterd heb de kern van het verhaal samen te vatten en dit ter herhalen zolang iemand niet luistert. D. Vraag aan een agressieveling nooit wat volgens hem de oplossing is. 3. Naast de voorlichting over de veiligheids- en gezondheidsrisico’s in het bedrijf, dient de werkgever de werknemer ook te wijzen op de maatregelen om risico’s te voorkomen of te beperken en over de wijze waarop deskundige bijstand in de onderneming is geregeld. Onderstaand volgen de eisen die gesteld worden aan een goede voorlichting. Maar welke hoort hier niet bij: A. De voorlichting en instructie afstemmen op de resultaten van de RI&E. B. De voorlichting en instructie aanpassen als gewijzigde omstandigheden hiertoe aanleiding geven. C. Werknemers jonger dan 16 jaar daarbij extra aandacht geven. D. Werknemers wijzen op een gebruiksaanwijzing van arbeids of persoonlijke beschermingsmiddelen en toezien op het juiste gebruik ervan. 4. Onderstaand volgen een aantal aanraders bij communicatie. Eén hoort daar niet bij: A. Denk het niet altijd ‘beter’ te weten. B. Toon waardering voor wat iemand anders zegt. C. Geef een positieve reactie waar mogelijk. D. Zorg dat je jezelf direct verdedigt. Time is Up! Time's up